بررسی تفاوت های کولرهای گازی و اسپیلیت ها

09121892705 موبایل
تفاوت های مربوط به کولر گازی و اسپلیت چیست؟

در بررسی تفاوت کولر گازی و اسپلیت باید بگوییم که همان طور که پیش از این نیز بیان کردیم، اسپلیت یک نوع خاص از میان انواع مختلف کولر گازی است که دارای دو قسمت داخلی و خارجی است. در قسمت خارجی دو دستگاه کمپرسور و کندانسور وجود هستند که این دو در فضای باز نصب می‌شوند و قسمت داخلی نیز شاهد اپراتور و فن اسپلیت خواهید بود که در فضای مورد نظر قرار می‌گیرند. این دو قسمت با لوله‌های مسی به هم متصل هستند. اسپلیت نسبت به سایر انواع کولر‌های گازی بازده انرژی بالاتر، طراحی زیباتر، سرو صدای کمتر، سرعت بالاتر در خنک کردن و گرم کردن محیط، تعمیر و نگه‌داری ساده‌تر و ظرفیت بالاتر در تصفیه هوا دارد. اما هزینه نصب و خرید آن بالاتر از سایر انواع کولر‌های گازی است.

بوش کرج
بوش کرج

در آغاز فصل تابستان و با شروع گرما، آن چه که دغدغه ذهنی همه افراد می‌شود، روش‌های خنک کردن منازل و محل کار و تحصیل است. از روش‌های سنتی که شامل انواع پنکه‌های سقفی و زمینی بوده تا روش‌هایی مدرن‌تر مانند انواع کولرهای گازی، همگی دارای متقاضیان خود هستند. البته که باید گفت نیاز به کولرهای گازی در برخی مناطق خیلی بیش‌تر بوده و می‌توان گفت استفاده از انواع پنکه یا کولرهای آبی، با توجه به گرمایی که بر آن منطقه ساکن است، ممکن نیست. آن چه ما در این نوشتار برآنیم بررسی تفاوت بین کولرهای گازی و انواع اسپلیت‌ها است. پس در ادامه با ما باشید تا بتوانید با اطلاعاتی دقیق، خرید بهتری را در میان انواع کولرها، انجام دهید. 

کولر گازی و اسپلیت چه تفاوتی دارند؟ 

به طور کلی می‌توان گفت که اسپلیت‌ها یکی از انواع مختلف کولرهای گازی هستند و تفاوتی که در بین این انواع مختلف وجود دارد، کاربردهایی است که هر کدام از آن‌ها در محیط‌ها مختلف ارائه خواهند داد و به طور کلی، روش خنک سازی در همه ی آن‌ها یکسان است. پس شاید بتوان این گونه بیان کرد که کولر گازی و اسپلیت دو نوع از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی هستند که برای تنظیم دمای محیط استفاده می‌شوند.
کولر گازی یک دستگاه است که با استفاده از گاز مبرد، هوای گرم را از داخل محیط جذب کرده و پس از خنک کردن آن، دوباره به محیط برمی‌گرداند. کولر گازی معمولا یک تکه است و در پنجره یا دیوار نصب می‌شود. 
همان طور که پیش از این نیز بیان کردیم، اسپلیت یک نوع خاص از میان انواع مختلف کولر گازی است که دارای دو قسمت داخلی و خارجی است. در قسمت خارجی دو دستگاه کمپرسور و کندانسور وجود هستند که این دو در فضای باز نصب می‌شوند و قسمت داخلی نیز شاهد اپراتور و فن اسپلیت خواهید بود که در فضای مورد نظر قرار می‌گیرند. این دو قسمت با لوله‌های مسی به هم متصل هستند. اسپلیت نسبت به سایر انواع کولر‌های گازی بازده انرژی بالاتر، طراحی زیباتر، سرو صدای کمتر، سرعت بالاتر در خنک کردن و گرم کردن محیط، تعمیر و نگه‌داری ساده‌تر و ظرفیت بالاتر در تصفیه هوا دارد. اما هزینه نصب و خرید آن بالاتر از سایر انواع کولر‌های گازی است. پس با توجه به مزایایی که این نوع خاص از کولرهای گازی دارد و با توجه به محلی که برای نصب آن در نظر گرفته اید، می‌توانید این نوع از کولرهای گازی را تهیه کنید.

تفاوت کولر گازی و اسپیلیت


مزایای کولر گازی اسپلیت

در بالا به چند نمونه از مزایایی که انواع اسپلیت دارند اشاره‌ای مختصر کردیم، اما در ادامه به صورت کلی‌تر مزایای این نوع از کولرهای گازی را برای شما برمی شماریم. کولر گازی اسپلیت یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین انواع کولرهای گازی است که دارای مزایای بسیاری نیز نسبت به سایر روش‌های خنک‌کننده محیط دارد. برخی از این مزایا برای کولر گازی از نوع اسپلیت عبارتند از:
•    قدرت بالا در خنک‌کردن فضا: کولر گازی از نوع اسپلیت با استفاده از گاز مبرد و کمپرسور، توانایی خنک‌کردن فضاهای بزرگ و گرم را دارد و می‌تواند دمای محیط را به سرعت پایین بیاورد.
•    صرفه‌جویی در مصرف انرژی: کولر گازی اسپلیت با داشتن تکنولوژی اینورتر، مصرف انرژی را به حداقل می‌رساند و باعث کاهش هزینه‌های برق مصرفی می‌شود. همچنین، کولر گازی اسپلیت دارای عملکرد خودکار است و می‌تواند بسته به شرایط محیط، تنظیمات خود را تغییر دهد. بنابراین وقتی دمای محیط تا حد مطلوبی خنک شده باشد، کولر به صورت خودکار از مصرف برق خودداری می‌کند. 
•    کم صدا بودن: کولر گازی اسپلیت به دلیل جدا بودن قسمت داخلی و خارجی، صدای کمتری نسبت به سایر کولرها ایجاد می‌کند و باعث اختلال در آرامش و راحتی نمی‌شود.
•    زیبایی و ظرافت: کولر گازی اسپلیت با طراحی شکیل و مدرن، به زیبایی فضای داخلی خانه یا محل کار اضافه می‌کند و قابل نصب در هر نقطه‌ای از دیوار است. همچنین، کولر گازی اسپلیت نسبت به دیگر انواع کولرهای گازی،  فضای کمتری را اشغال می‌کند و باعث شلوغ شدن محل نمی‌شود.
•    تهویه مناسب: کولر گازی اسپلیت علاوه بر خنک‌کردن فضا، می‌تواند هوای داخل محل را تصفیه و تمیز کند و ذرات گرد و غبار، باکتری، ویروس و بوهای نامطبوع را نیز حذف کند. همچنین، کولر گازی اسپلیت با دارا بودن سامانه تعادل رطوبت، مقدار مناسب رطوبت را در فضا حفظ می‌کند و جلوگیری از خشک شدن پوست و دستگاه تنفس را نیز محقق می‌کند. این امر دقیقاً برعکس انواع کولرهای آبی است که رطوبت محیط را زیاد می‌کنند و بعد از استفاده مداوم و برای چندین ساعت از آن‌ها، رطوبت تا حدی بالا رفته که باید درب‌ها و پنجره‌ها برای مدتی باز باشند. 

تفاوت کولر گازی و اسپیلیت

معایب کولر گازی اسپلیت 

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، انواع کولر گازی اسپلیت دارای مزایای زیادی بوده و همواره مورد توجه خیلی از افراد برای نصب در محل‌های مختلف قرار گرفته است. شادی بتوان گفت یکی از بهترین انواع کولرهای گازی، همین انواع اسپلیت هستند. اما با این حال، می‌توان معایبی هر چند اندک را نیز برای آن‌ها برشمرد. البته که شاید فواید و مزایایی که انواع مختلف این کولرهای گازی دارند آن قدر بیش‌تر از معایب آن‌ها باشد که باز هم خریداران زیادی متقاضی این نوع از کولرها خواهند بود. اما با این حال در ادامه به چندی از این معایب اشاره خواهیم کرد:
•    هزینه بالای خرید و نصب این نوع از کولرها

.    نیاز به تعمیر و نگهداری منظم و بررسی آن‌ها در مدت زمان‌های مشخص شده 

•    احتمال نشت گاز مبرد و آسیب به محیط زیست که شاید بتواند یکی از مهم‌ترین معایب انوع اسپلیت به حساب بیاید.
•    نصب حرفه‌ای و توسط افراد متخصص، به طوری که هر گونه ایراد در نصب می‌تواند باعث نه تنها کاهش عملکرد این دستگاه‌ها بلکه کاهش عمر مفید آن‌ها نیز شود. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که حتماً با افراد متخصص در این زمینه برای نصب انواع اسپلیت، در تماس باشید. 

نتیجه گیری و جمع بندی
 آن چه در این جا بدان پرداختیم، بررسی تفاوت‌های بین کولر گازی و اسپلیت‌ها که یکی از نواع کولرهای گازی هستند، بود. همچنین به تعریفی از کولرهای گازی و اسپلیت‌ها، مزایا و معایبی که می‌توان برای این کولرها در نظر گرفت، پرداختیم.
 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید